Een warm afscheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu Een warm afscheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu

Een warm afscheid

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

23 Juli 2009 | Nederland, Utrecht

Het is nu alweer een maand geleden dat we afscheid namen van onze geliefde “dochters”, vrienden en collega’s, Young Africa en Zimbabwe. Het was een heel mooi en emotioneel afscheid. Tussen onze laatste werkdag en het daadwerkelijke vertrek anderhalve week later is nog menig traantje weggepinkt.

Het grote afscheidsfeest hebben we gehouden op zondag 21 juni. Het was een erg gezellige middag, en we werden vereerd met een opkomst van 60 man, wat erg hartverwarmend was. Onze eigen catering departement, die net 2 maandjes draaide, heeft voor de catering gezorgd, wat erg goed is bevallen. De jongens van onze arts club hebben voor de nodige entertainment gezorgd met muziek en drama optredens en hun maffe dansjes. Ook de oudere collega’s dansten er vrolijk op los, natuurlijk met een biertje in de hand.

Maandag hadden we een afscheidsfeestje met onze ‘dochters’ in de hostel. Ze hadden een heel programma opgesteld met liedjes, speeches, natuurlijk eten en drinken en muziek en dans. Het duurde even eer de feeststemming erin was, want de meiden waren nogal treurig gestemd. Het was voor ons ook lastig om afscheid van ze te nemen. We zijn natuurlijk wel gewend dat zij vertrekken en hun vleugels uitslaan, en hoewel dat ook emotioneel is, is het ook goed. Om als ‘ouders’ te vertrekken heeft duidelijk een veel grotere impact. Om de boel wat op te vrolijken hadden we alcoholvrije champagne gekocht. De flessen waren in een mum van tijd leeg en toen kwam de danssfeer er toch goed in. Het afscheidsrondje bracht de tranen echter weer terug.

Zelf had ik maanden tegen het vertrek opgezien, en uiteindelijk daalde er een rust op me neer dat dit geen vaarwel was, maar een tot ziens. Dat maakte het toch een stuk lichter voor me. En dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds.

Bijgaand nog wat foto’s van ons afscheid. Marleen, bedankt voor het nemen van de deze foto's!

Zimbabwe, Young Africa, vrienden, collega’s en dochters: “Until we meet again!”

• 23 Juli 2009 - 16:05

Henrike Schotman:

Welkom terug op Nederlandse bodem. 't Zal wel weer even wennen zijn.
    Afscheid nemen van veel kids, maar binnenkort jullie eigen verwelkomen... dat moet toch ook wel heel bijzonder zijn!
    Wat is 3 jaar dan snel gegaan! Jullie hebben veel bereikt en dat moet een goed gevoel geven.
    Succes met wennen 'thuis'.

• 23 Juli 2009 - 17:21

Lilian:

Fijn om nog even te lezen hoe jullie afscheid was, daar kwamen we van de week in alle drukte niet aan toe... ;-)

Succes en ik ben benieuwd wat de toekomst jullie gaat brengen, in vele opzichten!

liefs, Lilian

• 23 Juli 2009 - 22:13

Mathieu:

Lieve Yvette en Dirk,
    Afscheid nemen valt nooit mee maar zeker niet in een situatie als die van jullie. Fijn dat er zoveel belangstelling was. Nogmaals heel veel dank voor alles wat jullie hebt gedaan.
    Geniet nog even van elkaar voordat het "echte " genieten begint.
    Groetjes,
    Mathieu

• 24 Juli 2009 - 16:27

Marie:

Hallo Yvette! Toevallig zit ik de laastet dagen steeds aan je te denken . Hoe zal het zijn, waar zijn ze nu? Ik kan me voorstellen hoe moeilijk het afscheid was. Maar ook hoe warm en onvergetelijk.
    Ik schrijf snel, laat graag horen hoe het is! Marie

• 28 Juli 2009 - 09:39

Femke:

Welkom terug Yf! tijd om snel weer af te spreken (als je daar nu puf voor hebt)?

• 31 Juli 2009 - 14:07

Tilia Maas Geesteranus:

Hoi Yvette,

via Marie Kranendonk kreeg ik de tip eens naar jouw weblog te kijken, om inspiratie op te doen voor mijn eigen weblog. Inderdaad mooi!
    Ik ben net een paar weken in Oekraine en zal hier - waarschijnlijk - een paar jaar blijven. Mijn vriend is met zijn beste vriend een (bio) akkerbouw begonnen. Ik hoop hier de taal, mensen en cultuur te leren kennen, en een ('maatschappelijke') baan te vinden.
    Maar nu eerst tijd om de boel te verkennen en de mensen 'thuis' met verslagen en foto's te verwennen.

Succes met je terugkomst, fijn dat in de zomer bent terug gekomen. Dat maakt het afscheid misschien niet makkelijker, maar de nieuwe fase wel fleuriger.

Hartelijke groeten,
    Tilia Maas Geesteranus

• 17 Augustus 2009 - 09:55

Gonneke:

Het is zeker een tot ziens! Geniet van het nieuwe avontuur met dochter Louise in Nl!
    Groetjes, Gonneke

Yvette

Sinds juni 2006 werk ik als project coördinator en capacity building advisor voor Young Africa in Zimbabwe. Young Africa geeft kansarme jongeren een nieuwe kans op een menswaardig bestaan. Het biedt jongeren diverse opleidingen om een vak te leren, vaardigheden en ondersteuning om een inkomen te verdienen, bijv. door het opzetten van een eigen bedrijfje, maar ook lessen in life skills – het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en stilstaan bij problemen als criminaliteit en HIV/AIDS. Ook helpen ze leerlingen en schoolverlaters bij het behalen van hun middelbare schooldiploma, bieden ze opvang aan weesmeiden en bereiden ze hen voor op een zelfstandig leven, organiseren ze gezond vertier voor de buurt etc etc. Je kunt het allemaal vinden op de website: www.youngafrica.org.