Nog even genieten - Reisverslag uit Chitungwiza, Zimbabwe van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu Nog even genieten - Reisverslag uit Chitungwiza, Zimbabwe van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu

Nog even genieten

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

03 Juni 2009 | Zimbabwe, Chitungwiza

KONINGINNEDAG
De week van eind april / begin mei is voor ons en vele anderen de mooiste week in Zimbabwe. 30 april is er natuurlijk Koninginnedag op de ambassade, met een overvloed aan lekkere hapjes en drankjes, en optredens van Nederlandse artiesten (gelukkig niet de Toppers) waarover zo meer. De aanslag in Apeldoorn had net een uurtje of zo voor de speech van de ambassadeur plaatsgevonden, en hij meldde het ook wel even, maar veel was er op dat moment nog niet bekend. Het mocht de pret verder niet drukken, want die ene keer in het jaar dat je je kunt volladen met haring, paling, echte Hollandse kaas, bitterballen en noem maar op laat je je natuurlijk niet zomaar ontnemen.

Het was nog wel een hele kluif om de aanslag later aan collega’s uit te leggen (het had kennelijk hier ook het nieuws bereikt). Als de president hier de deur uit gaat, maakt niet uit waarheen en waarvoor, wordt hij begeleid door een hele motorcade van tig motoren, politieauto’s en ook 3 identieke geblindeerde auto’s waar hij in 1 van ze zit. Daarnaast staan al uren van tevoren een hele colonne politie en leger op alle kruispunten om zodra de president in de buurt komt, alle auto’s van de weg te jagen. Heb je het signaal niet snel genoeg begrepen, dan aarzelen ze niet om gelijk het vuur op je te openen. Ik ben gelukkig nog niet in die situatie terechtgekomen, want het schijnt een behoorlijk angstige ervaring te zijn. Je snapt dus dat de mensen hier absoluut niet konden begrijpen dat die chauffeur niet een halve kilometer ervoor al was neergeknald.

HIFA
De laatste dagen van april en eerste dagen van mei vindt er in Harare de Harare International Festival of Arts plaats, ofwel HIFA. Vorig jaar hadden we er nog met onze eigen arts groep opgetreden, dit jaar hadden we er helaas geen financiering voor gevonden. Als troost kregen we van de HIFA organisatie een hele rits gratis entreetickets aangeboden, zodat we met dezelfde groep een paar dagen konden genieten van de optredens, zoals Habib Koite en onze eigen Hermes House Band. De eerste trok voor een groot deel zwart publiek, de tweede – op onze eigen jongeren na die verplicht wat Hollandse cultuur moesten opdoen – uitsluitend blank. De Nederlandse ambassade had een VIP-tent op laten zetten voor het optreden van de Hermes House Band, waar Dirk en ik ook toe uitgenodigd waren. Dus weer volladen met lekkere hapjes en drankjes. Voor mij wel een wat mindere tijd om zwanger te zijn, voor Dirk extra handig want geen gevecht om wie terug moet rijden.

HIFA artiesten hebben ook een week lang op Young Africa opgetreden. Het was weer erg leuk en stimulerend voor de jongeren. We hadden een Spaanse groep die met papier een poppenshow deed, het Nederlandse Circus Klomp die de jongeren wat acrobatiek leerde, een Canadese groep in expressievormen, een Franse illusionist, die helaas geen trucjes heeft geleerd, maar wel een verbluffende show gaf, een Zweedse band die samen met een bekende Zimbabwaanse artieste optrad en ook onze eigen Savanna Afros een toegift liet geven, nog een Zweedse groep die ook met expressie aan de slag ging, en een Amerikaanse groep die een muziek workshop gaf. Naast de jongeren vonden ook de artiesten het geweldig om hier te zijn en het talent en enthousiasme van de jongeren te kunnen ervaren en vergroten.

MOZAMBIQUE
Half mei zijn we nog een lang weekend naar Mozambique geweest, om het Young Africa centrum en Dorien nog eens te bezoeken. Het is wel heel indrukwekkend om te zien wat ze de afgelopen 3 jaar uit de grond hebben gestampt en draaiende hebben gekregen. Zo staat er een groot klaslokalengebouw, waar o.a. de school uit de buurt dankbaar gebruik van maakt, een gebouw voor de zwaardere industrie, een gebouw voor de lichte industrie, een grote hal, een leuk restaurant, een camping en een vrijwilligersblokje. Er wordt nog druk aan de hostel gebouwd en als laatste staat er een crèche op het programma. In het midden van het complex zijn sportvelden aangelegd, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. De eerste avond zijn we bij het restaurant gaan eten, waar we getrakteerd werden op een heerlijke barbeque. Het is heel leuk om te zien dat er ook mensen en organisaties uit Beira gebruik komen maken van het restaurant. Op ons centrum in Zimbabwe is per 1 mei ook de catering als bedrijfje van start gegaan. Ook zij doen het leuk en trekken veel klandizie, maar dan voornamelijk nog van het personeel dat op YA werkzaam is. De training gaat in juni/juli van start, als ook de andere 2e semester cursussen beginnen.

YOUNG AFRICA SPORT FESTIVAL
Afgelopen zaterdag hebben we hier weer het YASF georganiseerd. Dit jaar stond het festival in het kader van de strijd tegen HIV/AIDS, met name een positieve benadering van de mensen die ermee leven. School teams wedijverden in wedstrijden in voetbal, basketbal, volleybal, netbal en schaken en trokken daarmee zo’n 4000 toeschouwers! Het publiek kreeg informatie toegereikt en werden getrakteerd op optredens omtrent ons thema, wat zeer in de smaak viel. Ook was er een quiz georganiseerd waarin antwoord gegeven moest worden op vragen gelinkt aan de informatie uit de uitgedeelde folders, om ze zo te stimuleren de folders ook daadwerkelijk te lezen en bij de informatie stil te staan. Ook dit viel zeer in de smaak, zeker vanwege de prijzen die werden uitgedeeld. De festival werd net voor het donker beëindigd met een breakdance optreden van onze eigen breakdance groep, wat ze hier helemaal het einde vinden!

HET AFSCHEID NADERT
En zo komt er steeds sneller en vaker een laatste keer voor ons om al die leuke gebeurtenissen hier mee te maken. 12 juni is onze laatste werkdag en op 24 juni vliegen we weer naar huis. Een heel vreemd gevoel, wat niet bepaald makkelijker wordt gemaakt door mensen die het niet echt zien zitten dat we vertrekken. Maar ook dat hoort erbij, en verder blijf ik gewoon hopen dat we vroeger of later weer terugkeren, in welke hoedanigheid dan ook.

• 04 Juni 2009 - 09:41

Elly:

dat was nog even genieten van al die enthousiaste verhalen!geweldig leuk. straks weer naar nederland maar daar zul je ook weer enthousiaste verhalen over kunnen vertellen. veel liefs en beste wensen en tot ziens! arie en Elly

• 04 Juni 2009 - 10:32

Paul En Josée:

Het afscheid nadert, maar ook het weerzien.
    Geniet nog en sterkte bij het inpakken en het vertrek.
    De herinneringen zullen wel blijven, wellicht zien jullie het later nog wel weer.
    Tot over enkele weken.

P&J

• 04 Juni 2009 - 11:36

Femke:

Fijn dat jullie laatste weken zo positief verlopen. Geniet er nog maar van!

Overigens herken ik de opmerking over K.T (waarom is hij niet neergeschoten) heel goed, werd bij mij thuis ook al geopperd.... Blijkbaar worden dit soort zaken overal in Afrika iets drastischer aangepakt.

tot snel!

Femke

• 08 Juni 2009 - 07:45

Daan En Co.:

Lieve Yf en Dirk,
    Geweldig, al dit positieve nieuws weer eens te horen. Het is misschien niet leuk om dit achter te moeten laten, maar je ziet wel wat jullie er allemaal hebben bereikt!! Wie weet waar de toekomst jullie nog brengt.
    Ik ben in iedergeval blij jullie binnenkort weer te zien. Zeker de kids, die zijn al aan het aftellen.
    Dikke kus en knuffel van ons

• 08 Juni 2009 - 08:49

Gonneke:

Leuk om dit bericht ng te lezen. Veel succes met de laatste loodjes!Tot ziens in Nederland!

• 09 Juni 2009 - 20:51

Lilian:

Lieve Dirk & Yvette,
    Eindelijk een foto van de buik, jawel!!! Dat ziet er goed uit, als ze jullie nu nog maar in een vliegtuig toelaten daarmee... ;-)
    Succes de komende weken en tot gauw dan!

Lilian :-D

• 14 Juni 2009 - 19:44

Melanie, Jeroen,oli4:

Hoi hoi,

Inmiddels zijn jullie alweer terug. Wat een avontuur en wat knap dat jullie dat allemaal hebben opgezet! En nu weer een nieuw klein avontuurtje in aantocht. Leuk! En... wij krijgen ook een kleintje erbij! Eind december, dus we hebben nog even en so far so good. Nou, wie weet kunnen we nog een keertje afspreken (met bitterballen ofzo?), dus mocht je dat leuk vinden, bel gerust even. vele groetjes en sterkte komende tijd!

Yvette

Sinds juni 2006 werk ik als project coördinator en capacity building advisor voor Young Africa in Zimbabwe. Young Africa geeft kansarme jongeren een nieuwe kans op een menswaardig bestaan. Het biedt jongeren diverse opleidingen om een vak te leren, vaardigheden en ondersteuning om een inkomen te verdienen, bijv. door het opzetten van een eigen bedrijfje, maar ook lessen in life skills – het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en stilstaan bij problemen als criminaliteit en HIV/AIDS. Ook helpen ze leerlingen en schoolverlaters bij het behalen van hun middelbare schooldiploma, bieden ze opvang aan weesmeiden en bereiden ze hen voor op een zelfstandig leven, organiseren ze gezond vertier voor de buurt etc etc. Je kunt het allemaal vinden op de website: www.youngafrica.org.