Een moment van afscheid en een nieuw welkom - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu Een moment van afscheid en een nieuw welkom - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu

Een moment van afscheid en een nieuw welkom

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Yvette

20 Januari 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

AFSCHEID VAN STUDENTEN
Eind December hebben we traditiegetrouw de diploma-uitreiking van onze studenten. Altijd een mooi moment om die vreugde en ontlading te zien na een jaar leren en hard werken. Behalve het door hen gekozen vak moet elke student verplicht "life skills" (persoonlijke vorming en maatschappijleer), HIV/AIDS lessen en "business studies" met succes afronden, wilt men een diploma ontvangen. Dit om elke leerling zo goed mogelijk voor te bereiden op de harde realiteit van het dagelijks leven en hen vertrouwen te geven in het eigen kunnen. Goed om te zien was het hoge slagingspercentage van onze eigen "hostel girls". Maar het doet pijn om ze los te laten. Met de meeste meiden heb je na een half tot twee jaar een hele goede band opgebouwd.

AFSCHEID VAN LEVEN
Zeer triest was dat Michelle, onze office manager, een dood geboren baby heeft gekregen. En ik kan gerust zeggen vanwege de teloorgang van de Zimbabwaanse gezondheidszorg. Haar roep om hulp werd niet beantwoord door de ene van dienst zijnde dokter. Toen we Michelle probeerden op te zoeken, hebben we eerst een kwartier moeten zoeken, op de afdeling zelf! Er stond niets in de boeken geregistreerd, het verplegend personeel kende haar naam en geschiedenis niet. Uiteindelijk hebben we de dokter maar genegeerd en zelf de zaal opgelopen om bij elk bed te checken of het Michelle was ja of nee. Bij een staatsziekenhuis is geen enkele "commitment" om mensen te helpen. Een privéziekenhuis is voor de meeste mensen geen alternatief. Wil je behandeld worden moet je eerst vooraf USD300,-- betalen, maar ook daar zijn de voorzieningen beroerd. Kortom: je gaat naar een ziekenhuis om te sterven.

KORT AFSCHEID VAN ZIMBABWE
De laatste twee weken van 2008 zijn we, vergezeld met de ouders van Yvette, naar Zuid Afrika gegaan om onze batterij op te laden. In een rustig, Afrikaans tempo zijn we van Port Elizabeth naar Kaapstad gereden, de tuinroute. Prachtige bossen en kusten, maar vooral dat alles er is en werkt, doet je zo goed: “Back to civilization!”. Wat ons ook opviel is dat er zelfs Zimbabwanen zijn die het hele stuk rijden. Op de vraag van Nico hoe je een Zimbabwaanse auto in Zuid Afrika kan herkennen, antwoordde Yvette met de legendarische zin (maar ook een beetje ongelukkig): “Als je een AAP ziet rijden, is het een Zimbabwaan…”, refererend naar het Zimbabwaanse nummerbord dat meestal met een drielettercombinatie begint. Omdat ze dit systeem nog maar enkele jaren geleden hebben geïntroduceerd, beginnen meeste nummerborden met AA en een derde letter, dus de combinatie AAP komt redelijk vaak voor. Het werd alleen toch even anders opgevat.

AFSCHEID VAN DE ZIM DOLLAR
Het viel ons in Zuid Afrika al op dat onze smsjes naar Zimbabwe niet werden beantwoord. Bij thuiskomst bleek dat de provider besloten had om met ingang van de volgende dag af te stappen van Zim Dollar prepaid kaarten en alleen nog maar Amerikaanse Dollar kaarten te verkopen. Maar, typisch Zimbabwaans, werd het oude systeem afgeschaft terwijl het nieuwe systeem nog niet functioneerde omdat nog geen enkele winkel een vergunning had om prepaid kaarten in US te verkopen. Dus het was een oud en nieuw zonder telefoontjes en smsjes in Zimbabwe!
Inmiddels is zelfs de illegale straathandel nu bijna 100% in US Dollars of Zuid Afrikaanse Randen. Je mag nog maar een keer per maand naar de bank om geld in Zim Dollars af te halen. En met een dagelijkse inflatie van 50% is je geld dus na een maand niets meer waard. Daar is inmiddels nog bijgekomen dat je ook maar alleen salaris van deze maand mag ophalen. Aangezien het nog maar halverwege de maand is, en de meeste mensen nog geen salaris uitbetaald hebben gekregen, kunnen ze dus helemaal geen geld meer opnemen van de bank! Het december salaris en overig geld dat op de rekening staat, wordt in feite dus gewoon ingepikt. Om zichzelf nog meer te verrijken, heeft De Megabu Bank biljetten van 10, 50 en 100 trillion geïntroduceerd (dus een biljet met 12 nullen, en vergeet niet dat 1 Augustus 2008 10 nullen geschrapt zijn!). Omdat ze daar zelf de wisselkoers bepalen en laag houden, zullen we binnenkort wel weer een nieuwe lichting luxe auto’s op de wegen zien. Ik hoop zo dat er een dag komt dat Mercedes Benz en co beslissen om geen auto’s aan het feestje meer te verkopen.

WELKOM VAN STUDENTEN
Januari betekent de inschrijving van nieuwe studenten. Dit jaar openen overheidsscholen hun deuren niet voor 27 januari omdat er voor die datum geen openheid wordt gegeven over de hoogte van schooltarieven en of deze in buitenlandse valuta mogen worden bepaald. Dat heeft ook effect op ons. De leerlingen druppelen maar langzaam binnen en zijn verbaasd dat we al open zijn (ondanks verschillende posters). Echter ook wij kunnen geen schooltarieven vastleggen. Het Ministerie van Youth Development begrijpt dat we onze tarieven in buitenlandse valuta willen bepalen, maar adviseert het om dit nog niet te doen omdat we anders een grote kans hebben om door politie in burger of geheime dienst gearresteerd te worden. Zij doen zich dan voor als ouder van een student die het schoolgeld van zoveel trillion Zim Dollars wil betalen. Diezelfde persoon zegt dan dat hij dat bedrag niet in Zim Dollars heeft, maar wel bereid is het equivalent in buitenlandse valuta te betalen. Op het moment dat wij dit geld zouden aannemen, maakt hij zich bekend als politieman of geheime dienst en sta je onder arrest; uitgelokt of niet.

WELKOM VAN NIEUWE OPLEIDINGINGEN EN NIEUWBOUW
Door steun van ICCO kunnen we vanaf dit schooljaar onze HIV/AIDS bewustwordingsprogramma verder uitbreiden. Elke Young Africa student zal lessen in HIV/AIDS krijgen. Daarnaast roepen we de expertise in van NEW START en NEW LIFE om leerlingen, personeel maar ook de plaatselijke bevolking eens per maand op het terrein van Young Africa vrijwillig te testen en bij te staan. Het testen zal plaatsvinden in een van de vier nieuwe klaslokalen die we begin dit jaar gaan bouwen dankzij steun van ICCO en zowel de Nederlandse als Britse Ambassade in Harare.

Daarnaast is de planning om in maart met een nieuwe cateringopleiding te starten. Door een donatie van de Turing Foundation (oprichters van Tom Tom) hebben we al de eerste apparatuur kunnen kopen. De order voor de aankoop van cement is geplaatst zodat we een van onze bestaande gebouwen kunnen aanpassen. Voordeel is dat we naast de uitbreiding van ons cursusaanbod ons personeel en studenten straks ook een gezonde maaltijd kunnen kopen op het terrein van Young Africa.

WELKOM VAN EEN NIEUW LEVEN
Na enkele eerdere tegenslagen ziet het er nu toch goed uit. ‘We’ zijn elf weken zwanger van een kleine Bellens-Bosma! Op de gebruikelijke aanvallen van misselijkheid en vermoeidheid na gaat alles goed met Yvette. Het buikje groeit inmiddels zo hard dat ze bijna geen enkele broek meer past. Daarom waren we afgelopen zaterdag maar naar West Gate Shopping Centre gegaan; een van de grootste “up-market” winkelcentra van Harare. Maar ook hier heeft de malaise toegeslagen. Meer dan de helft van de winkels in gesloten en diegene die open zijn, zijn zo goed als leeg. Babykleertjes zijn nog wel te krijgen, maar positiekleding, ho maar! Tenzij je graag in een soepjurk rondloopt. Dus met lege handen naar huis en Yvette in een (soep?)jurk!

• 20 Januari 2009 - 14:20

Wat ontzettend leuk!!
    Gefeliciteerd hoor.

• 20 Januari 2009 - 14:30

Mariska:

GEFELICITEERD!! Toch nog goed en leuk nieuws te melden.

Groetjes.

• 20 Januari 2009 - 17:02

Henrike:

GEFELICITEERD met dit fantastische nieuws! Geniet van jullie zwangerschap en alle bijzonderheden die het met zich mee brengt.
    Goed nieuws in een 'minder' goede tijd.
    Heftig het verhaal van Michelle; wens haar sterkte.
    Wij vertrekken over 2 weken naar zuid amerika, gaan daar vrijwilligerswerk doen... Heb er weer zin in!
    Liefs Henrike

• 20 Januari 2009 - 17:39

Jos,ElsThomas,Jolien:

Proficiat Dirk en Yvette! We duimen mee voor een gezonde baby!

• 20 Januari 2009 - 18:15

Angelique:

Geweldig gefeliciteerd!!! Dat je maar een goede voorspoedige en gezonde zwangerschap mag hebben met een mooi gezond
    bellens-bosmaatje als resultaat!
    Ps; de baby-uitzet staat al op je te wachten op bakkersweg 15!

• 20 Januari 2009 - 19:39

Elja:

wow gefeliciteerd.. wat een leuk bericht zo daar in zimbabwe

• 20 Januari 2009 - 22:28

Paul:

Bijna op weg, met een sub rok of broek. Spannend, Zimbabwe lijkt me een opwindend avontuur.

• 20 Januari 2009 - 22:48

Mathieu:

Lieve Yvette en Dirk,
    Ik heb jullie al via een andere weg gefeliciteerd. Yvette kun je toch niet een fototje opsturen in je soepjurk. Misschien een inmiddels achterhaalde tip; Vraag of dressmaking een mooie jurk voor je maakt.

• 21 Januari 2009 - 01:28

Dorine:

Lieve Yvette, van harte gefeliciteerd met de zwangerschap. Wat moet het raar zijn om in die omgeving met zoveel hoop en geluk in je buik te lopen. Geniet ervan!

• 21 Januari 2009 - 06:41

Selma:

Yvette en Dirk van harte gefeliciteerd!
    Mooi om te lezen dat alle mooie dingen in het leven ook doorgaan. Geniet van ervan.

groeten, Selma

• 21 Januari 2009 - 07:03

Mark:

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap

groet Mark

• 21 Januari 2009 - 09:54

Lilian:

Gefeliciteerd en veel succes!!!

• 21 Januari 2009 - 13:22

Karin Van Aalzum:

Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Geniet ervan!

Groetjes, Karin

• 21 Januari 2009 - 17:29

Nellie Ursem:

Hoi Luitjes, wat ontzettend leuk. Van harte gefeliciteerd met de zwangerschap. Ik wordt volgende maand oma. Heel veel liefs.

• 22 Januari 2009 - 14:34

Michiel & Anne:

Gefeliciteerd met dit kleine grote wonder! Geniet ervan samen!

En wens michelle veel sterkte.

• 22 Januari 2009 - 17:39

Michiel Haas:

Gefeliciteerd met jullie mensje in wording, geniet van dit wonder der natuur en ik hoop dat jullie het practig groot kunnen krijgen.

• 23 Januari 2009 - 22:07

Marie:

Hoi Yvette en Dirk,
    wat een fantastich nieuws! van harte gefeliciteerd,wat een vreugde temidden van al die problemen die Dirk beschrijft.Geniet ervan en zorg goed voor je zelf en dit nieuwe leventje, die vakantie zal je goed gdaan hebben.
    marie

• 26 Januari 2009 - 07:47

Femke:

Oh wat een leuk nieuws!!!! Gefeliciteerd!!! Ik hoop dat je je snel weer echt lekker voelt, zou niet al te lang meer moeten duren ;-). Heel veel plezier / sterkte, en die soepjurken heb je maar een paar manden nodig, haha.

Femke

• 27 Januari 2009 - 21:29

Miet En Hub :

Wat leuk die gezinsuitbreiding daar in Harara, Wij wensen jullie veel geluk en voorspoed met je zwangerschap,
    groeten en hopelijk tot ziens met jullie drietjes

• 28 Januari 2009 - 10:17

Daan En Co:

Lieve Yf en Dirk,
    Nogmaals van harte gefeliciteerd! Ach ja, je moet maar denken: een mooie soepjurk is niet lelijk. En als jij loopt te stralen al helemaal niet.
    Mooie foto's trouwens.
    Dikke knuffel van een trotse tante in spé

• 13 Maart 2009 - 20:12

Melanie En Co:

Jemig!!!! Ik zag ineens een foto van en echo voorbij komen... Wat gaaf dat jullie een kindje krijgen! Ik kan uit ervaring zeggen dat het echt het mooiste is wat je kan overkomen. En ook al zijn ze af en toe achter het behang te plakken... niks is zo mooi als zo'n kleine apekop te zien groeien en ontwikkelen. Onwijs gefeliciteerd en je ziet er vast fantastisch uit in soepjurken. veel liefs!