En nu lekker trainen! - Reisverslag uit Walvisbaai, Namibië van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu En nu lekker trainen! - Reisverslag uit Walvisbaai, Namibië van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu

En nu lekker trainen!

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

23 Maart 2014 | Namibië, Walvisbaai

Begin deze maand is dan eindelijk ons eerste trainingsprogramma gestart! 14 jongeren tussen de 18 en 25 jaar storten zich vol enthousiasme op de cursus Installatie en Onderhoud van Zonnepanelen. Petrus, een jonge electrical engineer met enige werkervaring in solar systemen, heeft van het Franse bedrijf Innosun een spoedcursus in Solar gekregen, en staat nu vol enthousiasme de jongeren te trainen. Samen met hem hebben we de kandidaten voor de training geselecteerd. Dit was ook wel nodig, want tijdens de afgelopen maanden hebben meer dan 80 jongeren interesse getoond in de cursus. Ze meldden zich rechtstreeks bij ons of bij het kantoor dat via de radio had laten weten dat we een cursus in solar gingen starten. Een kleine 50 van hen nam de moeite om een aanvraagformulier in te vullen, met daarin vragen over hun achtergrond, hun interesse in de cursus en hun toekomstdromen. Op basis van deze formulieren en interviews met het merendeel van hen, hebben we onze huidige studenten geselecteerd, bestaande uit 5 jonge vrouwen en 9 jonge mannen.

Deze eerste 2 weken waren vrij theoretisch, en je ontkomt er niet aan om toegepaste wetenschap en wiskunde te geven. En wiskunde is nou net zo’n vak waar de Namibische jeugd heel slecht in scoort. Petrus blijft het heel geduldig en met verschillende opdrachtjes uitleggen en af en toe spring ik ook bij met een ezelsbruggetje of zo. Mijn wiskundeleraar zou stijl achteroverslaan als hij mij nu wiskundeles mee zag geven. Het feit dat ik er op school zelf zo weinig van snapte lijkt nu eerder een voordeel te zijn. Ik snap waar ze tegenaan lopen en kan het met heel simpele voorbeeldjes en ezelsbruggetjes uitleggen. Zo ben ik het uiteindelijk gaan snappen, en ik hoop dat het voor hen hetzelfde werkt. Al moet ik toch nog vaak mijn lachen inhouden als ze voor een heel simpel sommetje de meest ingewikkelde formules op het bord schrijven, met getallen waarvan alleen Joost mag weten waar die vandaan komen. Zo schreef laatst een student als antwoord op de vraag: wat is 50% van 14? op het bord: 36/36 : 14/50! Petrus vroeg daarop heel rustig aan de klas: Is dit voor iedereen duidelijk? Gelukkig zeiden de meeste studenten hierop Nee ☺

Deze week zijn de praktijklessen begonnen en je ziet de jongeren, vooral diegenen die moeite hebben met theorie, helemaal opbloeien. Gretig klimmen ze op de ladder om de panelen schoon te maken (onderdeel van maintenance ☺), maten en hoeken op te meten, etc. Praktijkles 1 was: Hoe zet ik een ladder op, wat zijn de veiligheidsvoorschriften en hoe klim ik de ladder op en af? Zelf klom ik al op ladders sinds mijn jonge jaren, maar dit bleek toch een geheel nieuwe ervaring te zijn voor onze studenten, vooral de vrouwelijke. En ze moesten ook even wennen aan mijn emancipatieaanpak dat ze zelf ook met de ladder moesten sjouwen en niet alles door de jongens laten doen.

Zelf geef ik iedere dag een uurtje les over Life Skills, Energy en Milieu en Klantenservice, iets waar ze hier weinig kaas van hebben gegeten. Het is heerlijk om weer rechtstreeks met de jongeren bezig te zijn. Dit is waar het allemaal om draait, en waar we zo lang naar hebben uitgekeken. Het is leuk om een persoonlijke band op te bouwen met de studenten en het is ook leuk weer wat dieper in de onderwerpen van mijn lesprogramma te duiken. Leve het internet waar ook veel mooie spreuken en leuke opwarmers staan die gerelateerd zijn aan het onderwerp van de dag. Zo ging de les eerder deze week over eigenwaarde . Eerst liet ik een rol WC-papier de groep rond gaan met de opdracht er minimaal 1 vel af te nemen. Mocht ook meer zijn, zolang er maar papier overbleef voor de laatste persoon. Niemand vroeg waar het voor nodig. De eersten waren nog voorzichtig en pakten slechts 1 of enkele velletjes, maar richting het midden werden ze steeds gretiger en pakten ze tot wel 20 velletjes. Iedereen werd toen gevraagd hun velletjes te tellen en evenveel goede eigenschappen van zichzelf op te schrijven als ze velletjes hadden genomen. Dat leverde natuurlijk heel wat hilariteit op, maar met uitzondering van de gretigsten is het ze wel gelukt. Hier in Namibië zijn ze over het algemeen niet bescheiden met zichzelf goede eigenschappen toe te delen ☺

  • 23 Maart 2014 - 12:13

    Melanie:

    Wat gaaf dat jullie nu echt kunnen beginnen! Leuk om het verhaal te lezen. Veel succes in keer geval!

  • 23 Maart 2014 - 21:10

    Vincent Dobbe:

    Boeiend om te lezen wat jullie doen!
    Goodluck
    groeten Vincent die de berekening voor zonnepanelen op zn eigen dak aan t maken is

  • 23 Maart 2014 - 22:19

    Paul:

    Prima les Yvette.
    Voor mij is 50% wel 50/100 en om op jullie studentenniveau les te geven, dat is wel moeilijk. Dat was mijn eerste ervaring toen ik begon na mijn legerdienst heel veel jaren geleden in een technische school op A3 niveau (zoiets als Mavo )
    Een mooi verhaal Yvette, succes met deze en volgende lichting.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Sinds juni 2006 werk ik als project coördinator en capacity building advisor voor Young Africa in Zimbabwe. Young Africa geeft kansarme jongeren een nieuwe kans op een menswaardig bestaan. Het biedt jongeren diverse opleidingen om een vak te leren, vaardigheden en ondersteuning om een inkomen te verdienen, bijv. door het opzetten van een eigen bedrijfje, maar ook lessen in life skills – het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en stilstaan bij problemen als criminaliteit en HIV/AIDS. Ook helpen ze leerlingen en schoolverlaters bij het behalen van hun middelbare schooldiploma, bieden ze opvang aan weesmeiden en bereiden ze hen voor op een zelfstandig leven, organiseren ze gezond vertier voor de buurt etc etc. Je kunt het allemaal vinden op de website: www.youngafrica.org.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 76925

Voorgaande reizen:

17 Mei 2013 - 17 Mei 2020

Namibië

15 Juni 2006 - 25 Juni 2009

Zimbabwe

Landen bezocht: