Namibia, here we come! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu Namibia, here we come! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Yvette Bellens-Bosma - WaarBenJij.nu

Namibia, here we come!

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

17 Mei 2013 | Nederland, Utrecht

Na 4 jaar Nederland en 2 prachtige dochters rijker is het dan eindelijk zover: we maken ons op om in juli naar Namibië te vertrekken.

ONS EIGEN KINDJE: YOUNG AFRICA NAMIBIA
Na Zimbabwe wilden we dolgraag verder met Young Africa door bij te dragen aan de verspreiding van Young Africa in zuidelijk Afrika. Ons oog viel al snel op Namibië, waar door gebrek aan opleidingsmogelijkheden de jeugdwerkloosheid tussen de 60 en 70% bedraagt. Werkgelegenheid creëren voor jongeren is nu speerpunt van beleid, maar daarvoor zullen jongeren toch eerst opgeleid moeten worden. Terwijl de overheid zich richt op de ‘kansrijke’ jongeren (middelbare school afgemaakt en financieel in staat een duurdere vervolgopleiding te betalen), richten wij ons op die jongeren die de middelbare school niet hebben kunnen afmaken en/of niet de financiële middelen hebben voor een vervolgopleiding.

NIET STILGEZETEN
De afgelopen 4 jaar hebben we dan ook niet stilgezeten. We hebben een aantal reizen gemaakt naar Namibië om behoeften, draagvlak en mogelijkheden goed in kaart te brengen, en de Young Africa (Namibia) Trust op te richten. We hebben de ASN Wereldprijs Duurzame Energie 2011 gewonnen en de Publieksprijs 2012 van Fietsen Scoort Utrecht met ons project "Een zonnige toekomst voor kansarme jongeren in Namibië". En last but not least, we hebben Wilde Ganzen bereid gevonden ons te steunen bij de opstart van Young Africa Namibia.

STEUN OOK ONS PROJECT
Wij gaan een energieneutraal trainingscentrum opzetten voor kansarme jongeren in een township van Walvisbaai, waar ze een marktgerichte beroepsopleiding kunnen volgen en met hun verworven kennis een baan kunnen vinden, o.a. in de zonne-energiesector dat in opmars is. Tevens zal het dienen als kenniscentrum duurzame energie voor overige geïnteresseerden.

Wilde Ganzen steunt ons door donaties aan ons project met 55% te verhogen. Het merendeel van het bedrag is al binnen, we hebben nog €3.500,- nodig om onze eerste cursus in Installatie en Onderhoud van Zonnepanelen te kunnen starten.
Help jij ons dit geld bij elkaar te krijgen? Dit kan door een donatie of inzamelingsactie (bijv. sponsorloop, actie op school kinderen, autowas-actie etc.). Natuurlijk helpen wij graag met informatiemateriaal e.d.
Is een geldelijke bijdrage niet haalbaar, maar wil je op een andere manier bijdragen aan de realisatie van ons project? Wij zijn heel nieuwsgierig, dus neem contact met ons op!

MEER INFORMATIE EN OVERMAKEN
Voor meer informatie: https://www.wildeganzen.nl/nc/projecten/project/wgp/Namibi%C3%AB/start-beroepsopleiding-op-het-vlak-van-zonne-energie/46/
www.youngafrica.org
of neem contact met ons op: ya.nam@youngafrica.org

Je donatie kun je overmaken op rekening 40 000 van Wilde Ganzen onder vermelding van Young Africa Namibia (Websiteproject 2013.0085). Donaties aan Wilde Ganzen zijn onder voorwaarden aftrekbaar van de belasting.

Alvast hartelijk dank!

Yvette

Sinds juni 2006 werk ik als project coördinator en capacity building advisor voor Young Africa in Zimbabwe. Young Africa geeft kansarme jongeren een nieuwe kans op een menswaardig bestaan. Het biedt jongeren diverse opleidingen om een vak te leren, vaardigheden en ondersteuning om een inkomen te verdienen, bijv. door het opzetten van een eigen bedrijfje, maar ook lessen in life skills – het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en stilstaan bij problemen als criminaliteit en HIV/AIDS. Ook helpen ze leerlingen en schoolverlaters bij het behalen van hun middelbare schooldiploma, bieden ze opvang aan weesmeiden en bereiden ze hen voor op een zelfstandig leven, organiseren ze gezond vertier voor de buurt etc etc. Je kunt het allemaal vinden op de website: www.youngafrica.org.